Oktoberdagar


Nu går det undan, dagarna rusar förbi och jag försöker hinna med allt som behöver göras innan kylan och vintern kommer. I år har vi fått mängder med äpplen och jag försöker göra så mycket äppelmos jag bara hinner. Nu är det lite bråttom eftersom frukten mognar snabbt och faller till marken med minsta vindpust. Som tur är har jag hjälp med äppelplockningen av denna lilla figur.


Hon gillar även att hjälpa till med att rensa i odlingslådorna som fortfarande producerar en del ätbart.


Jag kan fortfarande plocka svartkål, mangold, sallad och gräslök tack vare den milda hösten. Hade inte rådjuren varit här på besök hade jag kunnat skörda bönor också men nu är det bara pinnar kvar där de satt.


Nu börjar de sköna röda och gula färgerna i trädgården försvinna men på baksidan har jag haft ett riktigt fyrverkeri av färger nere i lunden. Mina benvedar, körsbärsbenved och vingad benved, har inte svikit i år heller utan lyst upp med ordentligt röda fina blad.


Rosbusken vid den stora stenen har massor av nypon i år och de är fortfarande röda.


Även om många buskar och träd redan tappat sina blad har jag den här skönheten att titta på. Just nu är den japanska lönnen 'Osakazuki' nästan som vackrast. Rödare höstlöv får man leta efter. Det röda i lönnen gör sig fint mot sockblomman och bokhäcken bakom som fortfarande har gröna blad. Nedan en bild på mina höstfina krukor på altanen som de såg ut när jag nyligen planterat om dem. Nu ser de lite ledsnare ut eftersom vi hade några frostnätter för någon vecka sedan. Efter vad som känns som en evighet av gråa och regniga dagar önskar jag mig nu lite mer sol så att jag blir lite mer motiverad att gå ut i trädgården och ta tag i det som behöver fixas innan vintern.


Kommentarer

Populära inlägg