Renoverade gabondörrar



Vi (läs Oscar) har börjat slipa och lacka om våra innedörrar. De har varit i ett ganska dåligt skick, smutsiga och repiga, men nu är tre av dem väldigt fina på i allafall ena sidan. Det är verkligen värt jobbet, de ser som nya ut. Många väljer att antingen byta ut den här typen av dörrar eller måla dem vita men vi kände att det skulle ändra husets karaktär för mycket.

Fanéren är tåligare än man tror och när man slipar kan man få bort riktigt rejäla repor och skador. Det här är en bild på insidan av badrumsdörren. De som nu blivit iordninggjorda såg ungefär likadana ut innan.


Så här fina kan de bli efter ett några varv med slipmaskinen och ett par lager polyuretanlack. Handtag och belsag har gjorts rena och putsats och ser nu i princip nya ut.

Kommentarer

  1. Vad har ni använt för sorts slipmaskin?

    SvaraRadera
  2. ja just de maskin?, inte för hand?vilket papper?
    o kan man inte olja in dem i stället?//L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olja på faner är inte alltid att rekomendera, då den suger ojämt,

      Radera
  3. Vi har slipat våra dörrar med bandslip. Vi började med ett rätt grovt slippapper (60) i maskinen första varvet för att få bort lacken. När lacken är borta bytte vi till ett finare slippapper (120-180) eftersom fanéret är mjukare och tunt. Vi valde att lacka för det håller bättre än olja och är lättare att torka rent (tycker jag). /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Jag har med intresse läst om er renovering av gabondörrarna. Jag vill åtgärda mina dörrar men har funderingar om vilket lack jag skall använda. Från en tillverkare har jag fått beskedet att det inte går att använda vattenbaserad lack och från en annan firma att man inte ser några hinder att göra just detta. Vilket lack har ni använt?/Märit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill minnas att vi använt samma lack som till golven vilket i så fall skulle vara en polyuretanlack med namnet Zar Ultra sidenmatt eller antik. Alltså inte en vattenbaserad lack.

      Lycka till med dörrenoveringen./Anna-Karin

      Radera
  5. Eftersom det finns ont om information om gabondörrar på nätet plockar jag upp den här informativa tråden och hoppas på svar. Jag tänkte ge mig på att slipa av våra gabondörrar och undrar om man behöver betsa dem innan de lackas för att de ska ha sin ursprungliga nyans. Blev era ljusare efter renoveringen eller behöll de samma nyans när de lackades om?
    /Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blev något lite ljusare men såg mest bara renare och fräschare ut. De kan se ljusare ut precis efter slipningen men när lacken kommer på så mörknar de igen. Det som händer förutom att de ser fräschare ut är att de får lite mer lyster och att ådringen kommer fram mer.

      Anna-Karin

      Radera
  6. Hej!
    Verkar lovande det ni beskriver men..jag har just fått besked fr en lackeringsfirma som jag använde 2004 då mina köksluckor blev sprutmålade (med mycket fint resultat) och de ville inte ta på sig att nu slipa ner och lackera om mina garderobsdörrar i gabon. De menade att faneret är på 0,6 mm och att det var en alldeles för tunn slipyta för att få bort gammal lack och märken. Vad säger ni om detta? Känner någon till någon hantverkare som kan göra arbetet åt mig. Har inga möjligheter att göra det själv.

    SvaraRadera
  7. Hej
    kan tipsa om www.isodoor.se
    där kan man enkelt limma på en ny tunn skiva, spar mycket tid på att slippa slipa dörrarna!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg