Bänkskiva mm


I fredags efter jobbet åkte vi till Bauhaus och köpte bänkskivan till arbetsbänken, massiv ek, 4 cm tjock. Den är riktigt tung och jag hade ordentligt ont i händerna när vi hade burit in den från bilen till köket. I morgon ska jag försöka slipa den så att vi kan betsa den så att den får samma färg som golvet. Ovanför ekskivan kan man se de betongskivor vi gjöt förra helgen. De skivorna har vi idag slipat med våtslippapper. De blir otroligt lena, trodde inte att betong kunde få sådan yta.

Betongen ska oljas eller vaxas för att bli mindre känslig för fläckar.

I helgen har vi också försökt få lite ordning i trädgården inför vintern. Jag har planterat häggmispeln och körsbärsträdet vi köpte förra veckan, krattat löv och plockat in krukorna jag haft på altanen. Dessutom har vi nästan byggt klart ett mycket tjusigt vedskjul tillverkat av bl a en europapall, OSB-skivor och överbliven takplåt. Den blir rätt bra i storlek och kommer att fungera alldeles utmärkt.

Kommentarer

  1. Våtslipade ni betongskivorna för hand? Vilket papper? Kornstorlek? Var kan man köpa? /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Ja vi slipade dem för hand, först med 400-papper och sedan med 1200-papper. Våtslippappren är köpta på Biltema. Om man bara ska slipa dem släta och lena funkar det att slipa för hand, vill man ta sig igenom det översta lagret, som jag tror kallas terrazo och är ca 1 mm tjockt, ska man nog slipa med maskin.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg