En kväll i trädgården


Vilken härlig kväll, det trodde man inte mitt på dagen när regnet öste ner över Stockholmsområdet. Som tur var kom solen fram igen på eftermiddagen och jag kunde göra min runda i trädgården som jag brukar göra när det inte regnar. Jag går runt och drar lite ogräs, plockar bladlöss och larver på rosorna och bara njuter av allt som växer och blommar. På framsidan har den här orange vallmon envisats med att komma tillbaka trots att jag försökte gräva upp den i höstas. De har rätt djupa rötter och kan vara svåra att få bort helt på första försöket. De är rätt fina men skär sig rejält mot den vinröda pionen som blommar samtidigt, för göra ett nytt försök att gräva upp den senare i sommar.


Så här långt kom vi i måndags med växthuset innan murbruket och lecablocken tog slut. Med uttaget för dörren ser det faktiskt ut som att det ska bli ett hus av det hela.


I rosrabatten blommar iris och akleja för fullt bland rosbuskarna. Rosorna är fulla med knoppar och om bara rådjuren kan låta dem vara kommer de att slå ut vilken dag som helst.


Vi har tre gullregn på tomten och alla tre blommar med hur många gula blomklasar som helst, superfint. De lyser upp hela trädgården.


Det finns en del annat djurliv i trädgården förutom larver och löss, de här två fjärilarna hittade jag på en av irisarna i rosenrabatten. Snäckan här nedan tog en kvällspromenad på ett alliumblad i den vita rabatten.

Kommentarer

Populära inlägg