Mina irisar


Idag har jag haft en heldag i trädgården i ömsom sol ömsom regn. Jag har kört gräsklipparen, trimmern, krattat, rensat och gödslat rosorna. Jätteskönt att kunna jobba på i lagom takt utan stress. Det blommar som sjutton och några sista irisar kämpar på bland rosor, fingerborgsblommor och annat fint. Jag skulle gärna ha fler irisar än jag har så det blir nog fler så småningom. Här är lite bilder på de jag har nu. Här ovan är det den vita 'Cliffs of Dover', en av de två jag har som jag har namnet på.


Här är en småiris som blommade för första gången hos mig i år. Den blommar tidigt och blommade färdigt för flera veckor sen.


Den här bilden visar inte alls den verkliga färgen på den här irisen. Det här är 'Senlac' som egentligen är ordentligt cerise-rosa och lila och riktigt lyser i rabatten där den står.


Den vanliga blå-lila strandirisen har massor av i stora ruggar. Det blir häftigt med masseffekten när de blommar och bladen är fina i sig själva när blommorna vissnat.


Den är irisen fanns i trädgården när vi flyttade hit men jag har flyttat runt plantorna och delat dem och nu står de lite här och där. De blommar villigt och länge och när inte så mycket annat blommar.

Kommentarer

Populära inlägg