Året som gick - trädgården


Trädgårdsåret 2011 började med en hel del hårt grävarbete eftersom vi fick grannar på baksidan av huset. Den skog som en gång stod där var nu en stor grusplan och något måste göras. Stora syrenbuskar grävdes upp från syrenhäcken på ena sidan trädgården och flyttades till den "grusiga" sidan. Jag var även några vändor på handelsträdgården och köpte nya buskar, bl a bär- och prakthäggmispel.

 

Jag planterade även ett par klätterrosor för att få in lite blommor och för att rosor växer rätt fort så att det blir grönt snabbt.


Eftersom det nya huset nu var byggt vågade jag börja plantera en ny häck mot granntomten ovanför. Risken för att nån stor maskin skulle komma och köra ner den kändes minimal. Valet föll på måbär eftersom den är rätt härdig och tålig.

 

Eftersom det nu i princip inte är några träd kvar på granntomterna kändes det väldigt tomt och naket. För att motverka detta planterade jag en ullungrönn som jag hoppas ska växa till sig snabbt. Jag köpte ett ungträd som mest var en pinne i våras men såg så här buskig ut i augusti.


Odlingslådorna fick ny färg och som vanligt fylldes de med grönsaker. Det blev potatis, mangold, lök, vitlök och morötter. Jag håller mig till lättodlade grönsaker som jag vet att det blir något av. Vitlöken blev jättefin och jag har planterat ny till nästa säsong som jag hoppas ska bli lika bra.


Sommaren 2011 kom jag också något närmare ett eget växthus. 2010 grävde vi ut för grunden och 2011 murade jag upp den. Vem vet, kanske 2012 är året då det faktiskt blir klart. Vi har ju fönstren och virket så det borde kunna gå.


Trots den torra sommaren var det frodigt och massor av blommor i trädgården.


I ett av hörnen på baksidan, nedanför gullregnet, började jag plantera ett woodland i miniformat. Hortensia, körsbärsbenved, vingad benved och lite andra buskar och perenner kommer förhoppningsvis bilda en frodig och grön hörna med inslag av vit stjärnflocka och vit skuggviolruta.


När vi nu bott här några år kunde jag i somras se hur de växter jag planterade de första åren började ta fart på riktigt. I rabatterna var det inte mycket bar jord kvar och buskar och träd som nu rotat sig fint sköt i väg åt alla håll. Här är det den manchuriska strimmlönnen som både blev högre och bredare och jag kunde börja stamma upp den underifrån så att man ska kunna se den fina stammen.


I somras fick jag också en liten fontän i ett fågelbad. Den är solcellsdriven och var ett otroligt trevlig inslag i den asiatiska rabatten. Trots att det är ett tag kvar tills trädgårdssäsongen drar igång igen kliar det i fingrarna redan. Jag har massor av idéer och skulle helst sätta igång genast med dem. Istället kollar jag trädgårdsbilder på nätet och ritar skisser i min blå anteckningsbok.

Kommentarer

Populära inlägg