Äppelblom



Nu blommar äppelträden för fullt. Nästan inga äpplen förra året betyder alldeles för många äpplen i år. De två gamla träden är överfulla med blommor och det yngre trädet blommar mer och mer för varje år så det blir nog rekordmånga äpplen i år. Bokhäcken bakom har snart också vecklat ut alla sina blad och ser så där rufsig ut som den gör med all ny tillväxt innan den blivit klippt.


Trots dovhjortarnas framfart blommar en hel del tulpaner i rabatterna på framsidan. Till in stora glädje hade fler tulpaner än jag trodde klarat sig. I rabatten närmast gatan verkar de vita tulpanerna varit godare än de lila och de fyra vita som överlevt lyser som svävande ljus över växterna under.


Nere på baksidan, i den asiatiska rabatten, blommar den vita rhododendronen och gör de blekgula sockblommorna sällskap.


I samma rabatt håller vårens överraskning på att blomma över. Det är den lilarosa tulpanen 'Marilyn' som jag hade glömt bort att jag satte i höstas. En mycket trevlig överraskning som jag kanske ska ta och skaffa fler av i höst.


Den lila Marilyn  kommer att avlösas av en massa lila bollar eftersom de första kirgislökarna börjat veckla ut sina fina blommor.


Fågelbaden har stått ute ett tag nu och fåglarna badar i dem varje dag och nu i dagarna har jag också fått ut fontänpumparna. De är så trevligt att höra ljudet av vatten när man går runt i trädgården.


Som vanligt när jag går en runda i trädgården har jag sällskap av Frasse. Trots värmen kommer han fram ur buskarna för att följa med mig runt och kanske ta en tugga av kattmyntan.


Den här damen följer också med ibland när hon är vaken men idag pausade hon i skuggan medan mamma for runt med kameran bland blommorna.

Kommentarer

Populära inlägg