Blomster i midsommartid


Nu händer det mycket i rabatterna. Det ena avlöser varandra och ibland hinner man nästan inte med att se en del blommor blomma. Jättevalmon är en sådan blomma som blommar över rätt fort. Den här vita står i den asiatiska rabatten men kommer nog få flytta. Den känns lite för blek för att stå här där de flesta andra växterna har ganska färgstarka blommor i lila och cerise.


Strandirisen har blommat ett tag nu och börjar sjunga på sista versen. Jag har flera ganska stora ruggar på olika ställen i trädgården och det är alltid häftigt när de slår ut. De gör sig bäst när de blir riktigt stora och jag gillar dem även när de blommat över och det bara är de långa smala gröna bladen kvar.

 

I fjärilsrabatten är det också full fart. Nävorna och kantnepetan står i full blom och den vita och den mörkt lila stäppsalvian håller på att slå ut. Trädgårdsirisen blommade tyvärr över ovanligt snabbt i år men den var väldigt fin. Det är lite mer bar jord i rabatten i år än förra året eftersom den äkta kattmyntan och ett par plantor av blåmyntan inte klarade vintern. Kattmyntan är ersatt av mer kantnepeta och den kommer nog fylla ut sin plats rätt fort. Blåmyntan kommer jag nog ersätta av nya plantor så småningom.

 

Gullregnen har varit fantastiska i år, massor av blommor på alla tre träden, men nu börjar de gula blommorna ramla av. I förgrunden ses den lilla Himalayabjörken vi planterade tidigare i våras. Den ser ut att trivas bra och jag tycker nog att stammen blivit lite vitare sedan jag planterade den. Det kan vara inbillning men man kan ju alltid hoppas.


Härom dagen upptäckte jag de här små rackarna bland rosorna. Det är alltså dags för årets krig om rosorna. Det är jag mot massor av små gröna larver. De är snabba de små liven så det gäller att gå en vända och plocka varje dag om man vill se sina engångsblommande rosorna blomma och inte vill få alla buskarna helt kalätna.


Som synes är det inte långt kvar nu, och det är massor av knoppar i år. Det är verkligen en av mina favorittider i trädgården när rosorna blommar. Jag hoppas att de nya rosor jag satte förra året får i allafall några blommor i år så att jag får se hur de ser ut live.

Kommentarer

Populära inlägg