I högsommarvärmen


Nu har äntligen den sköna sommarvärmen kommit och vi njuter verkligen av den. Vi håller också på att bygga en ny altan eftersom den gamla bokstavligt talat höll på att falla sönder. Vi gör den nya något lite större för att det ska bli bättre plats för grillen och för parasollet så framöver kommer jag inte behöva tippa parasollet när jag ska fälla upp det.


Mina krukor som jag haft på altanen står nu i en liten klunga vid odlingslådorna. Samlade för att det ska vara enkelt att vattna dem. Nu börjar det blomma ordentligt i dem också. Både den mörkt lila petunian och zinnian 'Queen lime red' har slagit ut med stora fina blommor.


I närheten av krukorna på den förra bilden står dessa. Det är växterna som stod i rabatten som låg framför altanen samt en del nya plantor som jag ska komplettera med när jag gräver en ny altanrabatt. De vita rosorna och lammörat ska få sällskap av vita franska kungsljus, vitblommande daglilja och vit blodnäva. Jag funderar även på att flytta på några av pionerna som står i den ena släntrabatten eftersom jag tror att de står alldeles för torrt. De har inte blommat på flera år nu.


Annars sällskapar jag mycket med den här tjejen. Nu i värmen sitter vi på en filt under äppelträden utrustade med massor av leksaker, vatten och majskrokar.

Kommentarer

Populära inlägg