Rosor i massor


Nu börjar den på allvar, rosblomningen. Det doftar fantastiskt på baksidan just nu. Nästan alla buskar är översållade med knoppar och jag hoppas att det kommer att blomma länge. 'Madame Plantier' har börjat tippa över kanten ner på gräsmattan på grund av tyngden av knoppar och blommor och tyngre kommer hon bli allt eftersom blommorna slår ut. 


'Constance Spry' har alltid blommat ganska sparsamt hos mig men i år är hon full av stora fluffiga rosa blommor.


Den här skönheten planterade jag förra året men hon har redan producerat två vackra rosor. Det är den återblommande Austin-rosen 'Gentle Hermionie'. I rosrabatten är nästan alla rosor som vetter mot huset, och som jag kan se från köksfönstret, engångsblommande vilket gör rabatten ganska händelselös på den sidan när blomningen är över. Nu hoppas jag att den här rosen ska ge mig blomning och något vackert att se från köksfönstret under längre tid på sommaren.


Något annat som blommar som bäst nu är stäppsalvian. Här är en vit variant i släntrabatten på framsidan.


I fjärilsrabatten blommar den mörkt lila 'Caradonna' och lockar till sig massor av fjärilar, humlor och bin.

Kommentarer

Populära inlägg