Ännu fler rabatter


Näverhäggen på baksidan har fått sällskap. Den såg så ensam ut där den stod och eftersom den stått och rotat sig i tre år nu tänkte jag att den kunde tåla att då lite sällskap av andra växter. I helgen grävde jag upp en ganska ordentlig rabatt runt trädet och i utkanten på ena sidan planterade jag tre vita Austin-rosor som jag köpte förra året. De stackarna har fått vänta länge på att få komma ner i jorden så de måste vara väldigt glada nu. I övrigt har den här rabatten blivit hem åt tre pioner och två hortensia som höll på att tyna bort på framsidan. Mellan dessa kommer jag fylla ut med hosta, jättedaggkåpa och näva.


Inte långt från den nya rabatten blommar temynta och solhattar för fullt i fjärilsrabatten. De röda verkar trivas bäst och blir fler och fler för varje år.


Det surar och fladdrar som bara den här när fjärilar, humlor och bin flyger från blomma till blomma.


Även i syrenhäcken blommar det. Det är inte syrenerna som fått spader och blommar igen utan ett par klematis som verkligen fått fart i år och blommar som tusan. Här ovan är det 'Hagley Hybrid' med sina ljust lila blommor.


En bit bort är det betydligt starkare färger som lyser upp i häcken. Jag tror att det är 'Julia Correvon'.


Idag satt även den här söta blomman och hejade på medan jag vattnade de nyplanterade växterna i den nya rabatten. Jag fick både glada tjut och applåder för mitt arbete.

Kommentarer

Populära inlägg