Arbete i värmen


Vilken sommarvärme vi haft i år! Trots att det varit så varmt de senaste veckorna att man knappt orkar någonting har Oskar byggt på och altanen är så gott som klar. Det är verkligen ett lyft för huset med en ny snygg altan och nya fina staket.


Även jag har trotsat värmen under några dagar och grävt en ny rabatt runt altanen. Bort med gräs och ölandstenar och i med planteringsjord och kogödsel. Igår var det äntligen dags att plantera i rabatten och de stackars växter som stått i krukor hela sommaren står nu med fötterna i jorden igen. Jag har även flyttat några pioner från släntrabatten till den här nya fina platsen. De har fört en ytterst tynande tillvaro i den torra slänten de senaste åren och jag kommer inte ihåg när de blommade sist. Nu hoppas jag att de ska må bättre och växa till sig. Till höger om pionerna står tre vitblommande dagliljor och mellan pionerna och dagliljorna har jag tänkt mig en stor buske eller ett mindre träd med röda blad. Till vänster om pionerna skymtar Frasses lilla öppning så att kan smita in under altanen när han vill.


Framför altanen har de vita rosorna 'Louise Bugnet' fått flytta tillbaka och har nu fått sällskap av vit blodnäva och vita kungsljus.


För några veckor sen flyttade jag också upp ett av fågelbaden med solcellsfontän i på framsidan. Det stod väldigt dumt till på baksidan under flera buskar och träd och jag fick hela tiden hålla på och rensa från blad som fallit ner i den. Sen är det väldigt trevligt att höra ljudet av vatten när man sitter på altanen.

Kommentarer

Populära inlägg