Höst i trädgården


Vilken helg! Vi har jobbat som illrar både ute och inne, mest inne, med värmerören. Vi är nära slutet nu men inte riktigt framme än. I går gjorde jag ett litet besök på Trädgårdshuset i Skarpnäck, köpte lite växter för att försöka bli någorlunda färdig med min asien-inspirerade rabatt. Den mörkt, mörkt lila alunroten 'Black beauty' har fått sällskap av den limefärgade 'Lime Rickey'.


Jag fyllde på med fler sockblommor, den blekgula sorten.


Sist men inte minst har en japansk lönn, 'Garnet', kommit på plats längst ner i rabatten. Jag gillar verkligen japanska lönnar och den här har så häftiga flickiga blad. Eftersom en av mina japanska lönnar, 'Sharp's dwarf', inte klarade den hårda vintern kändes det inte mer än rätt att införskaffa en ny.


Nu är hösten verkligen här och den vingade benveden börjar ändra färg för att så småningom bli så där häftigt knallröd. Förra året när den var i princip nyplanterad blev den aldrig riktigt röd vilket var lite av en besvikelse, men i år ska det nog bli av.


Den vita rosen 'Gråsten' har inte blommat på hela sommaren men nu, i september, blommar den äntligen med tre vackra blommor.

Kommentarer

Populära inlägg