Mera buskar


Idag har det varit otroligt varmt och fuktigt här hemma men trots detta gjorde vi en ordentlig insats när vi var till sopstationen och tömde skåpbilen på mängder av skräp. Efter det blev det ett besök på en handelsträdgård och inköp av fyra nya buskar, körsbärsbenved, kameliaschersmin, vitbrokig kornell och en katsura. De två förstnämnda planterade jag nere i det östra hörnet av trädgården. Det kommer att bli ett slags woodland i miniformat där, inga stora höga träd men ett gäng ganska stora buskar och ormbunkar. Grannen har sin uteplats bakom så jag vill inte plantera något som blir allt för högt här eftersom deras altan blir skuggad då. Det är väldigt svårt att urskilja vad som är vad i allt det gröna på bilden men det är från vänster till höger körsbärsbenved, syrenhortensia och vingad benved.


Innan körsbärsbenveden står från höger hortensian 'limelights' och kameliaschersminen. Precis utanför bilden står en syrenbuddleja och tre stycken småblommiga rosor som växer som attan, men de känns inte som att de hör till samma trädgårdsrum och man nu ska använda det ordet.


Den vitbrokiga kornellen planterade jag tillsammans med en forsythia längre upp på tomten mellan ullungrönnen och ett gullregn. Där var marken så hård och torr att jag var tvungen att använda en hacka för att få upp ett hål i marken. Jag grävde ett ganska djupt och brett dike och blandade upp den torra sanden med planteringsjord och lite lerigare jord från en annan plats i trädgården så jag hoppas att buskarna ska klara sig ett tag här. Forsythian ser väldigt ledsen ut men det gjorde den redan före jag flyttade den eftersom den stod på ett väldigt torrt ställe, jag tror att den ska ta sig.


Katsuran står kvar i sin kruka och gör ett elefantgräs sällskap vid mitt panteringsbord. Jag har ännu inte hittat bra platser till dem men det kommer nog.

Kommentarer

Populära inlägg