December i trädgården


Idag har vädret inte varit lika läskigt blött som igår när det kom en hel del blöt snö. Otroligt grått och trist dock, som om solen inte riktigt orkade upp på himlen idag. Eftersom det var ett tag sen nu som jag gick min runda i trädgården passade jag på nu när det var uppehåll i  nederbörden. På framsidan är ligusterhäcken fortfarande rätt grön även om den är mycket glesare än i somras.


På baksidan i den asiatiska rabatten kommer den manchuriska strimlönnen  verkligen till sin rätt nu när man ser de randiga stammarna och röd-rosa grenarna. Den har vuxit riktigt bra i år och jag hoppas den fortsätter med det nästa år så att den blir mer träd än buske.


I samma rabatt har den blekgula sockblomman fyllt ur rätt bra. Den är ju en riktig tillgång även nu mitt i vintern med sina röda blad, och även en hel del gröna.


I den japanska lönnen Osakazuki glittrade vattendropparna som små kristaller.


Den milda hösten och vintern har gjort att rosorna fortfarande har gröna blad och  blomknoppar.


Myskmadran jag planterade i höstas ser ut att trivas bra i den vita rabatten. Alla plantor ser ut att ha tagit sig fint. Nu är det bara en vecka kvar till julafton och utanför faller sakta små små snöflingor men det är nog tveksamt om det får ligga kvar eftersom det verkar bli plusgrader i veckan.

Kommentarer

Populära inlägg