Sensommarfägring


Sista sommarveckan ligger nu framför oss och jag har börjat byta ut en del av sommarblommorna i krukorna mot växter med mer höstkänsla.


Men bara för att hösten närmar sig betyder det inte att det har slutat blomma i rabatterna. Flera av rosorna blommar ännu om än med lite färre och mindre blommor. Här 'Louise Bugnet' med sina fluffiga vita blommor.


Nu är det också solhattarnas storhetstid i trädgården. Jag har flera olika varianter och kommer inte ihåg namnet på alla. Det här är i allafall 'Kim's knee high' som har väldigt ceriserosa blommor.


I år dök även den här gula solhatten upp. Den blommade inte förra året så jag hade glömt bort den. Jag tror att den heter något med Sunrise.


På flera ställen i trädgården har jag den vanliga vita sorten och den röda 'Magnus', bl a nere i fjärlisrabatten där de verkligen stortrivs. Fjärilar, hummlor och bin tycker riktigt mycket om dem och det sitter alltid något litet djur på dem och äter.


Nu i veckan har också höstanemonerna börjat slå ut. Jag har både rosa och vita men de vita verkar vara blomvilligare än de vita och kommer med både fler och större blommor.


Medan hösten gör framsteg ute gör vi framsteg inne i det blivande gästrummet. Undergolvet är på plats och väggarna har blivit klädda i OSB- och gipsskivor. Snart är det dags att börja regla upp i taket för nu ska det här rummet äntligen få ett fint vitt tak.

Kommentarer

Populära inlägg