Det börjar blomma


Efter helgens fantastiska väder är det nu inte mycket kvar av städandet i trädgården. Jag har några rosor kvar att klippa, i rosrundeln ska det rensas lite och så är den lilla minilunden kvar. Solen och värmen har också fått växterna att sätta fart upp ur marken. Min lilla armé av vita narcisser har kommit riktigt långt och nu kan man se blomknopparna i mitten av bladknippena.


På framsidan har det vita ormögat börjat blomma vid bokhäcken och snart är det nog alldeles vitt runt bokstammarna.


De vita bollvivorna som jag planterade förra året har också börjat slå ut. Kanske att jag skulle ta och skaffa fler och i andra färger till nästa år.


Något som inte är lika roligt är det här. Uppätna tulpanknoppar. Alla de sju vårar vi har bott här har jag lyckats få blommande tulpaner på framsidan. Det brukar vara så trevligt att mötas av ett hav av tulpaner när man kommer hem och jag har lyckats hålla rådjuren borta från dem. I år har två dovhjortar flyttat in i  kvarteret och de verkar göra precis som de vill och bryr sig inte om att trädgårdsnördarna här spritt ut blodmjöl och sprayat med "rådjursbort" i rabatterna. De verkar inte vara rädda för människor heller och man kommer nästan så nära att man kan klappa dem innan de sakta lunkar ut ur trädgården. Som tur är har de inte varit runt på baksidan så kanske att jag får ha kvar tulpanerna där.

Kommentarer

Populära inlägg