Vårstädning


Efter att våren tvekat och velat fram och tillbaka i några veckor nu verkar den nu vara här för att stanna, hoppas i allafall. Jag har i dag kunnat rensa i rabatterna i 
nästan två timmar medan Elsa sov i sin vagn intill mig. 


Nu ligger det massor av högar med löv, blad och pinnar överallt i trädgården, det får bli en annan dags jobb. Jag måste också hitta lite nya växter för i samband med vårrensningen rök en del växter som jag inte varit helt nöjd med.


Den äkta kattmyntan i fjärilsrabatten är nu borta eftersom den tog alldeles för stor plats där. Den blev både för hög och för yvig. Jag har också ryckt upp den gulbladiga oreganon i den asiatiska rabatten, den började ta upp allt för stor plats. Eftersom den gör precis som vanlig oregano och sprider sig överallt kommer det ju ta flera år innan jag får bort den helt så jag kan ju ångra mig om jag vill. Kattmyntan ska ersättas med kantnepeta men för oreganon har jag ingen ersättare än, skulle gärna ha något med lite gulaktiga blad där som kontrast till den rödbladiga alunroten.

Kommentarer

Populära inlägg