"Nya" fåtöljer


Idag har jag varit iväg till Sickla och Ohlssons tyger för att köpa tyg till de två fåtöljer jag tänkt klä om. Den röda får bli först ut, i bakgrunden syns den andra fåtöljen i blå- och svartrandigt tyg. Stolarna är från 50- eller 60-talet och köpta på Nordiska galleriet och är i klassisk skandinavisk design från den tiden. Tyvärr vet jag inte vem som gjort dem men fina är de.


Efter ett par timmars arbete och ett antal hundra borttagna nubb är fåtöljen nu naken. Skumgummit var i rätt bra form och behöver nog inte bytas men den gamla vadden ska bort och ersättas med ny fräsch. 


Tyget jag hittade till den här stolen är i en ljust beige färg och har en linnestruktur som jag tror kommer passa bra. Underredet kommer betsas i en valnötsbrun färg och då passar det ju bra med ett ljusare tyg.

Kommentarer

Populära inlägg