Härliga helg


Efter en vecka som började med vintersnö har vi nu haft en superskön helg med sommarväder. All växtlighet som stannade upp tidigare i veckan har nu vaknat igen och trädgården blir allt grönare. Vilken dag som helst kommer det att vara tulpanfest i rabatterna, här en blid på en tulpan som nästan slagit ut. 


Gullvivorna blommar för fullt med några blå inslag av pärlhyacint insprängda mitt i allt det gula.


Den lilla magnolian jag köpte på rea i höstas har snart blommat färdigt med sina ljust rosa blommor. Jag tror att det är en 'Leonard Messel'.


I altanrabatten har pärlhyacinterna slagit ut och står nu och väntar på sina kompisar tulpanerna. Pärlhyacinterna bildar här som en liten häck framför de andra växterna i rabatten.


Vinlönnen är på gång. Bladen är jättefina när de slår ut, som små limegröna dragspel.


De stora syrenerna jag flyttade på för några veckor sedan mår bra och bladen och blomknopparna håller samma takt som övriga syrener på tomten. Ser jag bara till att vattna dem ordentligt under våren och sommaren ska de nog klara sig bra.


Prakthäggmispeln är på gång med sina blommer, häftigt med bladen som är kopparfärgade när de slår ut.


Ullungrönnen har kämpat på ordentligt den veckan. Trots kylan och snön har den breddat sig något. De stora bladen ser nästan exotiska ut, som nån typ av palmblad.

Kommentarer

Populära inlägg