Planterat idag


Idag besökte jag Norrby trädgård tillsammans med en av våra grannar. Jättekul att besöka en handelsträdgård tillsammans med någon annan som är like trädgårdstokig som en själv. Jag köpte bl a två stycken bärhäggmisplar till blandhäcken som vetter mot grannens stora grusplan. De är ganska små en så länge men vad jag förstår efter att ha läst på lite så är häggmispeln något av en rekordhållare vad det gäller att växa snabbt.


Jag fick också med mig en fläder hem. Det är den rödbladiga flädern 'Black lace' som får rosa blommor. Det är en vanlig fläder och man ska alltså kunna göra saft av blommorna om man vill, den blir tydligen rosa den också. Den har fått en plats nere i den asien-inspirerade rabatten.


Jag köpte även en klätterros, 'Awakening', som får rosa fyllda blommor. Som klätterstöd har den fått störar från en del av gärdesgården som rasat och som jag plockade ner förra helgen. Sen tidigare har jag rosen 'New dawn' som har fått samma typ av klätterställning. De ska få fylla ut i blandhäcken och blir det blommande inslaget där under sommaren.

 
Jag har också gjort små tyngder som jag bl a hängt i den manchuriska strimmlönnen. Den har flera grenar som växer precis rakt upp och trädet blir så smalt då. Nu ska jag testa och se om jag kan få några grenar att växa ut lite från huvudstammen så att trädet blir lite bredare. Hoppas det funkar.

Kommentarer

Populära inlägg