Det knoppas


Det är inte bara lökväxterna i trädgården som satt fart nu när snön är borta. På alla buskar och träd växer sig knopparna tjocka och fina och borde snart slå ut i grönska. Här är de härligt rosa knopparna på den manchuriska strimmlönnen. Strimmlönnen är faktiskt lika fin utan och med blad. Så här naken ser man de randiga äldre grenarna och stammarna tillsammans med de rosa-röda nyare grenarna.


Förra våren hade jag otur med den näverhägg jag köpte. Den tog sig aldrig och grenarna torkade in mer och mer. Som tur var fick jag en ny på garantin och nu verkar det mer lovande. De små knopparna har börjat bli gröna i topparna.


Bärhäggmispeln och prakthäggmispeln har det aldrig varit några problem med. De är tåliga och växer lika snabbt som jag önskade. De växer på och bröjar bli ett riktigt bra insynsskydd mot de nya grannarna.


Ett annat lyckat köp är Ullungrönnen jag köpte för 3 år sedan. Den växer så det knakar och är så fin när de stora gröna bladen slagit ut och senare på hösten med sina varma röda färger.

Kommentarer

  1. Visst är det härligt då man ser att träden överlevt och börjat knoppas.En hopp om en grön sommar:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg