Färdigstädat


Nu är det i princip färdigstädat i trädgården och det mesta av skräphögarna bortforslade. I går tog jag tag i jobbet med att klippa alla rosorna som såg osedvanligt trasliga och förvuxna ut i år. Det tog hela dagen och jag var helt slut men inte så sönderriven när jag var klar. Varje år, under klippningen, säger jag att jag inte ska köpa fler rosor när jag står där fasthållen av någon taggig buske med rivsår både här och där. I år är det redan försent eftersom jag skickade iväg en beställning till Flora Linnea redan för ett par månader sedan. Jag har självklart hft sällskap av Frasse även om han mest legat och rullat sig i fjärilsrabatten där kattmyntan är på väg upp.


Det känns verkligen skönt att städningen är klar för nu är poppar det upp små och stora gröna blad överallt. Intill rosrabatten är de vita narcisser jag satte i höstas på väg upp. Knopparna är rätt stora och borde slå ut under den närmaste veckan.


I min lilla woodland-hörna är alla lökar och knölar också på god väg. Här är det den gula hundtandsliljan 'Pagoda' med sina stora fina blad som sticker upp sina blomknoppar.


Även i den vita rabatten spritter det av liv. Den vita bollöken 'Mount Everest' har fått stora fina blad och jag hoppas att jag får fler än en vit boll i rabatten i år.

Kommentarer

Populära inlägg