Vårtecken


Större delarna av trädgården ligger fortfarande under snö men nu kan man i kanterna av de gångar vi skottat fram under vinter se grönt gräs. Även i kanterna av några rabatter har snön försvunnit. Mitt på dagen idag hade vi rätt fint soligt men både morgonen och kvällen bjöd på yrande snö och lite hagel, riktigt aprilväder alltså.


Eftersom det nu finns en del snöfria ytor försökte jag hitta lite vårtecken. Här är det en liten gullviva som tittar upp bland gamla löv och barr.


Strax ovanför gullvivorna har ett gäng krokusar stukit upp sina spetsiga blad.


På flera ställen är även tulpanerna börjat tittat fram, jag undrar om de inte tjuvstartar under snön.


Som vanligt har ligusterhäcken fallit framåt och kommer nog behöva lite hjälp att resa sig igen. Just nu är marken fortfarande hård och frusen så de får vara ifred så länge. Nu hoppas jag på fortsatt sol och änne fler plusgrader. Snön är nu väldigt porös och blir det bara lite varmare så tror jag att den kommer smälta rätt fort.

Kommentarer

  1. Härligt med lite grönt gräs! Ja nu har man verkligen tröttnat på kylan och snön. Kram Molly

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg