Just nu


Idag en liten lägeskoll i trädgården. Idag har jag delat på en kruka basilika som jag köpt i den vanliga mataffären. Såg på tv för ett par veckor sedan några som gjorde det och planterade om de enskilda plantorna i egna krukor. Vi får se hur det går, går det bra kommer jag snart ha hur mycket basilika som helst.


Den vita jättevalmon har stora fina knoppar. De är superfina när de blommar men blir snabbt fula och risiga när de blommat över.


Den röda fyllda pionen har knoppar som ser ut att spricka upp när som helst. Hos mig är detta den pion som blommar först.


Buskmagnolian har tio knoppar i år, förra året hade den bara två. Så vackra vita blommor när den blommar.


I min nya rabatt på baksidan börjar det ta sig ordentligt. Här är den mörkt röda alunroten 'Black beauty' bredvid den gulbladiga oreganon, jag tror det kommer bli riktigt bra när de vuxit till sig och man inte ser så mycket av jorden. Bland oreganon syns bladen av en allium med lila blommor.


I den vita rabatten har alliumen blivit gigantiska. Blomstänglarna är minst en meter höga och blommorna slår snart ut. Rosorna som är planterade mellan alliumen syns knappt. Visst är den skönt nu när det börjar bli sommar på riktigt.

Kommentarer

Populära inlägg