Objudna gäster


I trädgården är vissa gäster mindre välkomna än andra. Bladlöss är egentligen inte så farliga, mördarsniglarna har jag för tillfället under kontroll (peppar, peppar) men de små gröna larverna som invaderar mina rosor tycker jag riktigt illa om. De har gnagt av ett antal knoppar och jag går och tittar, letar och plockar varje dag. Snart borde dock den största faran vara över när larverna blir puppor.


Trots larvernas försök har nu de första rosknopparna slagit ut. Här är 'Jaques Cartier' som har massor med knoppar trots att den gick rätt hårt åt i vintras.


Här är 'Duchesse de Montebello' som har flera utslagna blommor och också den massor med knoppar.


'Felicité Parmentier' har inte riktigt öppnat sig helt än men också knopparna är otroligt vackra. Nu väntar jag på bl.a. 'Constance Spry' och 'Glamis Castle' med sina stora doftande blommor.

Kommentarer

Populära inlägg