Snöiga advent


Jaha, då var det dags igen. Det kom säkert 20-30 cm snö i natt så det var bara att klä på sig ordentligt och ge sig ut och börja träna upp sina snöskottarmuskler igen. Fågelbordet är väldigt välbesökt, tofsmesar, nötväckor, talgoxar, blåmesar, koltrastar och hackspettar är några av de fåglar jag sett och som jag kan namnet på.


Gången upp till huset är skottad. Tyvärr fortsatte det att snöa i takt med att jag skottade så det är nog bara att ta tag i snöskyfflen igen snart. Jag hoppas verkligen att det inte blir lika mycket snö som förra året.


Förra helgen när jag letade rätt på julsakerna hittade jag min kära espressomaskin som legat nerpackad sedan vi flyttade för tre år sen. Efter utevistelsen blev det alltså en kopp gott kaffe som belöning. Jag har också börjat på chokladtryffeln som jag hade tänkt. Det blir en med vit choklad och rom och en med mörk choklad och glögg. Smeten står nu på svalning och i morgon ska jag göra små tryffelkulor som jag sen ska doppa i smält choklad så att de får ett lite hårdare skal.


Frasse hanterar det här med snön och kylan på sitt eget sätt, bl a så här med magen i vädret. Han är ganska säker på att det här med snö inte är nåt för honom, man blir ju blöt och kall om tassarna, inte bra.

Kommentarer

Populära inlägg