Städdag


Idag har jag haft den första städdagen i trädgården. 7-8 fulla skottkärror med löv, grenar och ogräs kördes bort och nu är framsidan av trädgården redo för blommor och blad. Här uppe under tallen är det inte mycket som vill växa dock. I höstas flyttade jag 4-5 plantor vit vintergröna hit som jag hoppas ska sprida sig. Till hösten kanske jag petar ner lite lökar också.


Jag borde städa undan fågelbordet också. Det har börjat luta betänkligt. Dagens städiver smittade av sig till grannarna bredvid som kom hem från en cykeltur och började röja i sina rabatter också. Frun blev så ivrig att hon hann rensa rabatter i nästan en hel timme innan hon kom på att hon fortfarande hade cykelhjälmen på sig.


När man börjar rensa undan i rabatterna ser man allt som börjat spira där under allt bös. Här en av alla de allium jag planterade i höstas.


Bland lammörat under rosorna vid altanen har krokusar spridit sig ordentlig de sista åren. Första våren i huset var det bara några enstaka blommor som stack upp.


Druvflädern har tjocka fina knoppar som ser ut som de ska slå ut när som helst men det dröjer nog längre en man vill att det ska göra.


Tulpanerna har kommit riktigt lång och det verkar som att det kommer en hel del tulpaner även i de rabatter där jag inte fyllde på med nya i höstas.

 

Även syrenerna är på gång. Det här är de som jag flyttade på förra våren. Jag gjorde precis så som det står överallt att man inte borde göra. Jag flyttade rätt stora (mellan 150 200 cm höga) syrener lite försent (bladen hade börjat slå ut lite) utan att klippa ner dem. De blev lite chockade då, bladen var rätt små och blommorna slog inte ut helt, men alla överlevde. Alla plantor verkar också ha överlevt vintern utan problem.

Kommentarer

  1. Jag skulle ge allt för de där bortstädade löven. Jag planetarde en magnolia förra våren. Och de behöver ju lövkompost, men för en som bor i kanten av skogen, faller mest barr från träden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg