De stora projekten



 Jag fortsätter min tillbakablick på sommaren och framstegen i trädgården. Eftersom jag har ett vanligt jobb med kontorstider är det ont om sol och ljus i vardagen, det är mörkt när jag går på morgonen och mörkt när jag kommer hem. De här sommarbilderna får det att kännas lite bättre. Inne i huset hände i så mycket i somras men ute snickrades det desto mer. Äntligen kom växthuset på plats och vi är så nöjda. Det saknas en del plattor till golvet i växthuset men annars är det i princip färdigt och jag ser verkligen fram emot att få inreda det till våren.


Även om det största arbetet i trädgården i år var växthuset så var det första den här rabatten som jag började gräva nästan så fort snön hade smält. Den har verkligen förändrat utseendet på trädgården på baksidan och jag hade aldrig trott att den skulle bli så här fin och frodig redan första året. Viss ommöblering har jag redan fått göra eftersom en del växter blev högre och del lägre än jag trodde. Det lilla silverpäronet är pricken över i och det har växt på sig ordentligt redan.


Det skuggigaste hörnet i trädgården har också fått sig en omgång i år. Här växte bara mossa och marken sluttade ner mot hörnet och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med det. Nu är mossan uppgrävd och ersatt av växter som tycker om skugga och lite sur jord. Här finns bl a olika sorters hosta, kaukasisk förgätmigej, jätterams och lungört bland magnolior, ormbunkar, körsbärsbenved och hortensia. Tillsammans tänkte jag att de skulle bli mitt mini-woodland. Nu hoppas jag bara att alla buskar växer till sig och blir riktigt stora så att det blir så där lummigt och skönt som man vill ha det i ett woodland.

Kommentarer

Populära inlägg