Snart rostider


Nu är det snart dags för den stora rosfrossan. Idag började den första rosen i rosrundeln slå ut, en ljust rosa blomma på 'Felicité Parmentier'. De flesta av rosbuskarna är fulla av fina knoppar som bara väntar på att få slå ut.


Årets lilla besvikelse vad gäller antalet knoppar är dock 'Constance Spry'. Hon har i år bara orkat få fram den här lilla skaran knoppar. 


'Duchesse de Montebello' har inte långt kvar till knoppsprickning.


En av mina favoriter, den vita 'Madame Plantier', har så många blomknoppar att jag tror att jag måste ordna med lite extra stöd för henne så att hon inte går sönder. Jag kan redan känna den härliga doften från de snövita blommorna.


På väg ut, 'Spirit of Freedom'. Blommorna är fantastiska men brukar bli så tunga att de hänger ner nästan ända till marken.


Den ända rosbuske som slagit ut helt än så länge är stenrosen. Om ett par dagar är blomningen över men då hoppas jag att de andra rosorna tagit över staffetpinnen.

Kommentarer

Populära inlägg