En promenad i trädgården


Värmen håller fortfarande i sig men nu har jag i allafall bytt ut sommarblommorna i krukorna på altanen mot mer höstlika växter. Blomstertobak och zinnia har fått lämna plats för aster, krysantemum och gräs. Även om det just nu är lite ruffsigt i övriga trädgården är det rätt fint där ute också. Följ med på en liten promenad på baksidan.


Den stackars fjärilsbusken, buddlejan, som frös ner nästan helt efter vårens frostnätter har tagit sig fint och blommar nu. Busken är lite liten än, kanske också för att jag flyttade på den förra hösten, men jag hoppas den ska växa till sig nästa säsong.


Höstanemonerna blommar fortfarande för fullt och de rosa blommorna bryter av fint mot allt det gröna i bladen från magnolian och miscantusgräset bakom. 


Sakta men säkert blir elefantgräset, miscanthus giganteus, allt högre och större. Jag har bara haft det två somrar än så länge så det ska bli kul att se det växa på sig för varje år som går.


Efter en seg start på ett par år har nu det vita blåregnet äntligen börjat sätta fart. Det har nu klättrat upp en bra bit i den döda rönn jag sparat som klätterträd. Förhoppningsvis blir vintern snäll så att blåregnet inte fryser ner så mycket och den kan fortsätta från den här höjden och vidare upp i trädet nästa år.


'Asprin rose' fortsätter att blomma med sina små marsipanrosor som blir mer vita efterhand som de slår ut. Den kommer att fortsätta blomma ända till frosten kommer.


Nere i skugghörnet blommar hortensian 'Limelight'. Jag har fem olika sorters hortensior i min trädgård men i år är det här den ända som blommar. Jag skulle tro att det är frostnätterna som kom efter att snön hade smält i våras som är boven i dramat även här. Också 'Limelight' skadades rätt ordentligt och jag trodde nog inte att jag skulle få några blommor på den heller men som tur är hade jag fel.

Kommentarer

Populära inlägg