Kyligare väder


Nu är det verkligen höst på riktigt. Det är kallare ute och luften är hög och klar och i morse glittrade frosten i gräset för första gången den här hösten. Höstsilveraxet har börjat slå ut och blomstänglarna lyser nästan i solskenet. Hoppas att alla blommor hinner slå ut innan kylan tar den.


Än så länge har inte de riktigt röda och orange färgerna visat sig hos mig men man kan se på den japanska lönnen att de är på gång.


Stenrosens röda nypon är så fina.


Gräset 'Undine' har ovanligt många vippor i år. De vajar så härligt i vinden.


I skugghörnet är vingbenvenden fortfarande grön men körsbärsbenvedens frukter lyser röda och syns på lång väg.


I och vid växthuset är det dags att börja städa undan och ta in känsliga växter. Dahliorna i krukorna utanför har gett upp helt för i år och ser väldigt ledsna ut. De senaste dagarnas blåsiga väder gör dessutom att de oftast ligger ner istället för att stå upp. Det är nog dags att klippa ner mina dahlior och lägga dem i källaren för vinterförvaring.


Inne i växthuset är det dags att klippa ner pelargonerna så att de kan få komma in i källaren de också. Fikonplantorna får stå kvar någon vecka till så att de får tappa alla bladen och få sig en liten köldknäpp, har läst någonstans att de behöver det för att sätta frukt nästa år. Det är också en hel del omogna tomater kvar på tomatplantorna som jag tror att jag ska ta in så att de får mogna inne. Lite sorgligt att tömma växthuset men jag ser redan fram emot att få fylla det med växter igen nästa år.

Kommentarer

  1. Undine skriver jag på min lista över sådant som ska kollas opp och hållas i minnet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Undine väldigt mycket själv och funderar på vilka fler ställen i trädgården jag skulle kunna ha det på :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg