Höstsysslor


Idag kom hösten hit med regn och rusk och betydligt lägre temperaturer än förra veckan. Träd och buskar börjar ändra färg så smått och snart är det mer röda och gula färger än gröna i trädgården. Förra veckan tog jag hand om några av de frukter och bär jag har fått i trädgården i år. Vårt plommonträd är fortfarande ganska litet men har de två senaste åren gett rätt mycket frukt för sin storlek. Jag har ätit en hel del färska plommon, gjort ett par pajer och även fått gjort flera burkar plommonsylt/marmelad med kanel och vanilj. Det känns bra när man kan ta hand om det mesta av frukten istället för att låta den falla till marken och bli till plommonmos i gräsmattan.


Svartvinbärsbusken vid växthuset har länge varit full med mörka mogna bär och jag trodde nog att de var helt övermogna. När jag tog en närmare titt på bären visade det sig dock att det fortfarande var fina och jag lyckades få ihop tillräckligt för att göra ca en liter saft. Äpplen har vi väldigt lite av i år, båda de stora träden gav massiva mängder frukt förra året, men nu har jag fått lite äpplen och ska nog försöka göra mos av dem. De få egna äpplen jag har är inte riktigt mogna än men de ska få bli äppelpajer när de mogna.

Kommentarer

Populära inlägg