Trädgårdens skafferi


Idag har jag skördat en del av det ätbara vi har i trädgården. Jag fick ihop 2,5 dl smultron, jag kunde haft mer men vi bjöd in grannbarnen på smultronplockning förra veckan. I den stora skålen är det ca 2 liter svartvinbär som ska bli gelé. Blåbären kommer också från tomten. Nere i ena hörnet på baksidan har vi ett gäng blåbärsbuskar, vanliga svenska blåbär, som i år var fulla med stora blå bär. Smultronen blev till sylt tillsammans med några överblivna jordgubbar. Även blåbären fick bli sylt, blåbärspaj är ju väldigt gott men sylt räcker längre.


Till middagen lyxade vi till det med att plocka upp årets första potatisar. I år har jag 'Cherie' i odlingslådorna och det verkar som att det blir en riktigt bra skörd. Potatisarna var stora och fina och smakade väldigt bra. Jag är inte helt säker på att de smakade bättre än 'Amandine' som jag haft tidigare år så vi får väl se om jag återgår till 'Amandine' nästa år.

Kommentarer

Populära inlägg