Vad har jag sått?


I våras gjorde jag en klassiker och blandade ihop några av mina frösådder. Jag satte en pluggbox vardera av stenkyndel och kantnepeta och glömde märka upp dem. Alla småplantor som kom upp såg förvillande lika ut men jag tänkte att det skulle lösa sig när de blev större. Nu är de utplanterade och har vuxit sig rätt stora och jag misstänker att det bara var en sorts frön som grodde för alla plantor ser fortfarande väldigt lika ut, jag kan dock fortfarande inte säga vad det är.


Jag har två olika sorters stenkyndel, köpta, i samma rabatt men ingen av dem ser ut som fröplantorna. Den här har mycket mindre blad som är mer gulgröna.


Även den andra har mycket mindre blad men bladfärgen stämmer bättre.


Kantnepetan kommer närmast men inte heller här är bladen i samma storlek utan mindre. Färgen och formen på bladen liknar fröplantornas men växtsättet är nättare. Det går inte heller att avgöra på doften, stenkyndeln och kantnepetan doftar ungefär likadant. Jag hoppas att mysteriet kommer lösas snart för det ser ut som några av fröplantorna kommer blomma redan i år så fortsättning följer.

Kommentarer

Populära inlägg