Härliga höst



På många sätt är det trevligare att jobba i trädgården på hösten än det är på våren. Det är varmare i luften och det känns inte lika stressigt som på våren. Jag känner ofta att jag jagar runt och rensar, gräver nya rabatter och planterar som en tok för att hinna med allt så att det ska se fint ut och se ut som jag vill. Nu känns det lugnare, i allafall nu när alla lökarna är planterade, och jag går runt och gräver lite här, flyttar nån växt där och struntar i att rensa ogräs. Lite planterande blir det dock och idag stod bl a häckplantering på schemat, både boken och avenboken står nu där den ska.


Nere vid fjärilsrabatten rundade jag till kanterna och fick två nya fina trekantiga ytor att plantera på. I den ena blev det ett par aprikosrosa dagliljor, lila stäppsalvia och vit blodnäva. I den andra satte jag några rosa höstanemoner, vit kransveronika och även här ett par dagliljor i rosa nyanser. Jag avslutade trädgårdsdagen med att plocka in fontänpumparna eftersom de varnat för frost och jag hörde i morse att det varit -2 grader i Tullinge som ju inte ligger allt för långt härifrån.

Kommentarer

Populära inlägg