Blommor i regnet


Nu var det länge sen sist, över en vecka sen senaste inlägget, men så kan det bli ibland när det händer mycket i ens liv. Nu går livet i trädgården rätt fort också och blommorna slår ut överallt samtidigt. Regnet vi fått sista veckan har fått allt att riktigt explodera. I fjärilsrabatten blommar fortfarande tulpanen 'Spring Green' och har nu fått sällskap av kantnepetans blå och vita blommor. Nävorna är inte långt ifrån att slå ut heller och det är tjocka knoppar på trädgårdsirisarna.


I den asiatiska rabatten står den söta rosa tulpanen 'Chinatown' som har stora fina blommor i år och vilken dag som helst slår azaleorna ut med vita och rosa blommor.


I samma rabatt har den gulbladiga oreganon tagit ordentlig fart och jag gillar verkligen det limegula mot alunrotens lilaröda krusiga blad. I år måste jag komma ihåg att klippa ner oreganon innan den blommat ut, det blir så vansinigt mycket fröplantor annars. Jag tror att den skulle kunna ta över hela trädgården om jag lät den hållas.


Nu är också snart de lila bollarnas tid här. Kirgislökarna har börjat veckla ut sig och till helgen är de nog helt utslagna. Förra året var det helt otroligt och i år är de ännu fler än då så det kan ju bara bli bättre. Nu hoppas jag bara att det slutar regna så att jag kan vara ute och njuta av allt som sker i trädgården.

Kommentarer

Populära inlägg