Grönskan kommer


Nu blir det grönare och grönare i trädgården för varje sekund. Med solen och värmen slår blad på buskar och träd ut i rekordfart. Man kan nästan se hur bladen på bokhäcken vecklar ut sig framför ögonen på en. I nästan samma takt slår blommorna nu också ut i rabatterna i häromdagen slog den gula hundtandsliljan 'Pagoda' ut den lilla lunden. Den har fått sällskap av vitblommande ormöga och kaukasisk förgätmigej. Snart blomma även narcisser och vit pärlhyacint här.

Narcissen 'Mount Hood'

I helgen har jag jobbat på att reparera några av häckarna som hade tagit stryk av all den tunga snö som kom i vinter. Både i måbärshäcken och den låga ligusterhäcken har jag fått byta ut en del plantor. Den lilla snutt avenbokhäck jag satte i höstas har jag kompleterat med fler plantor för att få en lite bredare häck. Några av de plantor jag satte i höstas hade dessutom blivit ofrivilligt friserade av rådjuren i vintras och var därför något lägre än jag hade hoppats på.


I den asiatiska rabatten är det fortfarande mycket bar jord men nu börjar den blekgula sockblomman breda ut sina blad. Nu blommar den också förfullt.


Just idag är en speciell dag här hemma eftersom de första tulpanerna slagit ut idag. Först ut var den rosavita liljeblommande 'Ballade' tätt följd av den vita liljeblommande 'Très chic'.

Kommentarer

Populära inlägg