Fluffiga blommor


Några dagar in i augusti och det är tyvärr sista semesterdagen för i sommar. I trädgården blommar det för fullt, rosorna har fått sällskap av sin blommande lavendelhäck och den nya fjärilsrabatten når snart sin höjdpunkt vad gäller blomningen. För några år sedan sådde jag mörkt lila pionvallmo i rosrundeln och nu dyker de upp lite här och var på baksidan. I år är det framför allt kring just den nya rabatten och de passar verkligen jättebra färgmässigt i hop med växterna där. 


I fjärilsrabatten har solhattarna börjat slå ut, både den vita 'Alba' och den rosa 'Magnus'.


På framsidan har den ceriserosa astilben 'Magie Daley' slagit ut med sina fluffiga plymer. Den vita solhattarna är på gång även här och man börjar ana höstanemonernas blomknoppar nere bland bladen.


Intill astilben har trädgårdshortensian 'The bride' slagit ut. Jag har en buske på var sida om trappan upp till huset och båda blommar i år igen. Jag har förstått att de kan vara lite knepiga när det gäller blomningen men mina har blommat varje år sen jag köpte dem. De ska ju kunna blomma i två omgångar men det har jag hittills inte fått uppleva med mina buskar.

Kommentarer

Populära inlägg