Azaleor och rhododendron


I den asiatiska rabatten blommar det nu för fullt. Den första irisen har slagit ut och det är den mörkaste jag har, den jag köpte som den vita irisen 'Cliffs of Dover'. I övrigt är det azaleor och rhododendron som står för blomsterprakten. Här bakom är det den vita azalean 'Persil' med sina gula fläckar som lyser upp.


Mitt i rabatten står den japanska lönnen 'Osakazuki' med de vita azaleorna till höger och den ljust rosa 'Soir de Paris' till vänster.


Sockblommor, tulpaner, kirgislök, iris och längst bak en vita rhododendron 'Cunningham's white'.


I det vänstra hörnet är den gulbladiga oreganon just nu så där kompakt och fin som jag skulle önska att den kunde få vara hela sommaren, den kan bli lite risig framåt augusti. Jag tycker kombinationen av den limegula oreganon och den rödbladiga alunroten har blivit riktigt bra här. Det är nästan nu så här på försommaren som den här rabatten är som bäst.

Kommentarer

  1. Tror jag börjar trilla dit på azaleor. Tycker också det blev kanon med oreganon och alunroten, fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På rätt ställe och i rätt färg är de fantastiska. De blommar när inte mycket annat blommar och på hösten lyser de upp med sina röd-orange blad.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg