Färgsprakande


Mer färgsprakande än så här blir det nog inte i min trädgård. Den här röd-orange vallmon står i den ena entrérabatten men ska nog få flytta när den blommat färdigt. Inte bara för färgens skull, jag tycker den skär sig mot de andra rosa och vinröda blommorna här, utan också för att den nu står i en slänt vilket betyder att den välter över alla andra växter här. Jag tror att den ska få flytta bort mot den stora gamla schersminen.


I samma rabatt har den vinröda bondpionen slagit ut med sin första blomma. Det är nog bara dagar kvar tills luktpionerna börjar slå ut också.


På baksidan är den mer lågmält vad gäller färgskalan. Bland rosbuskarna blommar aklejorna i en mängd olika rosa och lila nyanser. De flesta är okända självsådda varianter men här är det 'Nora Barlow' som visar upp sig.


De börjar bli lite väl många här så det är dags att rensa bort en del men de fyller sin funktion så här innan rosorna slagit ut.


I den vita rabatten under gullregnet har jag i år bara fått en blomma på mina allium 'Mount Everest'. Det finns flera stora fina bladrosetter men bara en blomma. Undrar vad det kan bero på? I bakgrunden syns irisens grågröna blad. De har massor av knoppar så snart får den här ensamma bollen sällskap av ett gäng vita irisblommor.

Kommentarer

Populära inlägg