Iris i blom

Just nu är det verkligen iristider i trädgården. I det norra hörnet har den mörkt lila okända irisen avlösts av den ljusare mer lila-rosa 'Senlac'.


Lite till höger om dem står en rejäl rugge blå strandiris. När vi flyttade hit fanns det en stor cirkelrund plantering av de här irisarna nästan mitt på gräsmattan på framsidan. Jag grävde upp den planteringen, delade upp irisarna och planterade dem i stora grupper som denna på flera ställen i trädgården.


Den här trädgårdsirisen är också i full blom på flera ställen i trädgården. Den fanns precis som den blå strandirisen här när vi kom hit. Jag har flyttat dem och delat dem i oändlighet känns det som och förutom att finns på en massa ställen i den här trädgården har jag delat med mig av den till flera grannar. Nu är det bara den vita irisen 'Cliffs of Dover' kvar att blomma.


Austinrosorna har stora fina knoppar så det blir nog blommor här snart. Det här är 'Geoff Hamilton' som lite till höger har sällskap av 'Spirit of Freedom'. 


I den nya rabatten blommar året första daglilja. Den här köpte jag från Odla.nu tidigare i vår så det är ju kul att den blommar redan i år. Jag hade trott att den skulle vara lite mer rosa även om den här gräddgula färgen är fin den också.

Kommentarer

Populära inlägg