I midsommartid


En skön midsommarhelg närmar sig sitt slut och idag slog den första luktpion ut. Det är en rosa pion som skulle kunna vara 'Raspberry sundae' som står mitt i ett hav av vita stora stjärnflockor.


Precis intill den rosa pionen står den här vita strandirisen. Jag köpte två plantor för 3 år sedan men de har inte blommat förrän nu när den ena plantan har fått en blomma. Den är ju väldigt vacker så jag hoppas på fler nästa år.


Vid den stora stenen på baksidan blommar stenrosen för fullt med ljust rosa enkla blommor. Den här rosen klipper jag ner ganska ordentligt varje vår eftersom den växer väldigt mycket på en säsong och jag inte vill att den ska bli så stor.


Under den manchuriska strimlönnen  växer den här nävan som jag tror heter 'Patricia'. Den är väldigt fin men blir nog lite för hög och stor för att passa här. Nu växer den upp och in i lönnen så att man inte ser den fina randiga stammen. Jag måste försöka hitta en annan plats åt den.


Den vita blodnävan blommar också för fullt just nu och snart slår de rosa Austinrosorna ut och gör den sällskap. Jag är lite spänd på att se hur det blir, förra året var nävorna mycket mindre och blommade inte så här mycket.

Kommentarer

Populära inlägg