En utedag


Idag har solen äntligen lyst ner på oss och vad annat kan man göra då än att spendera hela dagen ute i trädgården. Jag har haft en del uppgifter på min att-göra-lista och idag har jag fått flera av de uppgifterna utförda. En sak som skulle göras var att tömma komposten eftersom jag ska plantera häckplantor här. Det är blandhäcken mot de nya grannarna som kommer fortsätta upp mot gullregnet som skymtar uppe i det vänstra hörnet av bilden.  Jag funderar lite på om jag ska fortsätta häcken på andra sidan trädet också, det känns så kalt och öppet där just nu. 6-7 skottkärror fulla blev det, de flesta hamnade i valgraven bakom huset men ett par tömde jag på den jordhög jag har sparat efter utgrävningen vid växthuset. Det fanns ju rätt fin och nästan färdig jord i botten och den kan ju vara bra att ha.


Jag har också klippt gräsmattan och hoppas att det var sista gången för i år. Det verkar dock som att temperaturen ska fortsätta att ligga över 10 grader den närmaste tiden så det kan ju bli en gång till. Gräsmattan är otroligt grön och fin just nu och tillsammans med höstfärgerna som börjar komma ordentligt nu var det ändå ett rätt trevligt jobb. Just nu lyser Ginnalalönnen med starka gula färger men den blir nog snart mer orange-röd.


Jag har också fått ner de sista lökarna i jorden men jag har insett att jag behöver fler tulpanlökar av sorten 'Spring green'. Den jag hade räckte bara till ca 2/3-delar av fjärilsrabatten. Här ovan en ny bild på Katsuran som nu är riktigt röd och luktar så där sött som jag hört att den ska kunna göra. Lite som karamelliserat socker tycker jag det luktade som.


Nu har också höstsilveraxet 'Brunette' börjat slå ut. Den är verkligen häftig med sina höga vita spiror. Den högsta spiran är något lite högre än vad jag är.

Kommentarer

Populära inlägg