Mer att plantera


Ännu en underbar helg med massor av trädgårdsarbete. Jag har fyllt på i den nya stora rabatten med bl a trädgårdsiris som jag grävt upp på framsidan. Där hade jag några vita och några blå men jag vet inte vad som var vad så jag har satt dom lite här och var på baksidan i väntan på blomning, jag vill helst ha de vita i den nya rabatten.


I går tog jag en tur till Trädgårdshuset och fick med mig hem ett gäng stenkyndel. Tänkte att jag ville köpa några lite större plantor som kommer blomma i år eftersom de frösådda troligen inte gör det. 


Jag hittade också anisisop och köpte 5 st rosa och 7 st vita. De blå sorter jag sett förut blir ca 70-80 cm höga vilket blir lite för högt här men de här blir bara ca 50 cm vilket jag tror blir jättebra.


När jag ändå hade spaden framme efter grävandet av den stora rabatten passade jag på att gräva upp den lite mindre rabatt jag planerat. Det är i det nord-östra hörnet av tomten och här är det mest skugga, den får lite sol tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen. Jag har redan petat ner några hostor, 'Patriot', och ska nu fundera på vad mer jag ska ha här.


En sak jag vet att jag ska ha mer av här är i allafall de här små söta narcisserna. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken sort det är men det löser sig nog. Just nu står de längs det som var kanten av rabatten innan jag grävde upp hela hörnet. De är inte helt vita utan mer åt crème-hållet i olika nyanser, en del är nästan ljust gula och en del är nästan vita. Bland narcisserna står också vita pärlhyacinter, så fina, så det blir det nog också fler av. Men sen måste jag ju ha nåt mer än vårlökar. Jag har lite idéer, vi får se vad det blir.

Kommentarer

Populära inlägg