Regniga dag


Vädret idag har varit minst sagt lynnigt, många regnskurar med soliga stunder mellan. Temperaturen har varit bra så jag har varit ute en del trots regnandet, man har väl en ordentlig regnrock. Jag har satt fröer i odlingslådorna och hoppas nu på mangold, rosensallad, morötter, rödbetor och sockerärter i sommar. Jag har också petat ner sättlök, röd-, gul- och silverlök, i lådorna. Regnet i kombination med solen gör så att det växer så det knakar i trädgården just nu, man kan nästan se hur bladen på buskar och träd vecklar ut sig.


Den stackars stympade magnolian jag flyttade på för några veckor sedan kämpar på trots allt och blommar nu.  Fyra knoppar överlevde och lyser nu upp det här skuggiga hörnet.


Just nu väntar jag också på att alla aliumknoppar ska slå ut. Jag satte 100 lökar i höstas och jag är rätt spänd på att se hur det kommer se ut när alla blommar. Här är en lök som ger 3 (knoppar) för 1 (lök).


I dagarna har också den blekgula sockblomman börjat blomma. Blommorna är verkligen otroligt söta även om det är bladen som är den största behållningen när det gäller den här växten. Nu hoppar jag på bättre väder i morgon för jag har massor jag vill göra där ute i det gröna.

Kommentarer

  1. Wow, vad maffigt det kommer att bli när alla 100 alliumen blommar!! Då måste du ta kort och visa. :o)

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg