Sommarvämre i trädgården


Idag har det varit så skönt ute, ca 20 grader, blå himmel och nästan ingen vind. Självklart har jag varit ute i trädgården hela dagen. Igår var det också otroligt skönt ute även om det inte var lika varmt. Det var rätt bra att det inte var så varmt igår eftersom vi jobbade på med växthuset. Nu är nästan alla stående reglar på plats, det fatta bara två reglar på den sida som är till vänster i bild. De snygga tvärslåarna hade vi som hjälp när vi riktade in reglarna så de ska tas bort sen. Det är snart dags att ta sig an fönstren. De ska slipas, oljas, målas och kittas om, och flera av dem behöver nya glasrutor.


Arbetet idag bestod av att dela en del växter och flytta till den nya skuggrabatten på baksida. Den får lite eftermiddags- och kvällssol så just när jag tog bilden sken solen på den. Jag har flyttat hit några olika hostor, gullviva, jättedaggkåpa, vitblommig lungört och vitblommigt ormöga. Jag har också petat ner några kaukasisk förgätmigej med vita blommor, 'Betty Browning', som jag köpte igår i Skarpnäck. Just nu ligger de flyttade växterna och kippar efter andan men jag har vattnat ordentligt så jag hoppas de reser sig upp snart.


I Skarpnäck köpte jag också ett nytt träd, en näverhägg med guldgul bark. Den har också fått en boplats idag och står nu mot den västliga tomtgränsen. Tanken är att den så småningom ska hjälpa till att hindra vinden från att blåsa tvärsöver tomten i full hastighet. Det här är det 8:e trädet jag planterar här på tomten och det behövs. Eftersom de förra ägarna hade tagit ner nästan alla träd förutom de fyra fruktträden på framsidan har det känts lite naket och tomt men nu börjar det kännas bättre. Det ska bli kul att se alla träden växa och bli stora.

Kommentarer

Populära inlägg